FANDOM

Upin ialah satu watak utama dan eponim siri Upin & Ipin. Dia merupakan abang kembar kepada Ipin, adik kepada Ros dan cucu kepada Opah. Nama penuh Upin dapat dilihat dari episod Bijak Sifir.

Sejarah

Upin mula ditunjukkan pada episod sulung siri Upin & Ipin. Ketika itu, dia yang berusia empat tahun mula mempelajari erti puasa bersama kebarnya, Ipin. Dengan bimbingan daripada Opah dan Kak Ros, mereka berjaya memahami dan mempraktikkan ibadah puasa.

Upin bersama adik kembarnya menginjak usia ke lima tahun pada tahun berikutnya. Kali ini, mereka bersekolah di Tadika Mesra dan berkenalan dengan rakan-rakan dan guru baru. Dari situ, mereka mula mempelajari erti dan cabaran kehidupan.

Rupa

Walaupun Upin dan Ipin merupakan pasangan kembar seiras dan sama-sama berkepala botak, Upin dapat dibezakan dengan Ipin kerana ada sehelai rambut berpilin yang menonjol di atas kepala botaknya, serta sering memakai singlet kuning yang tertera huruf "U".

Perwatakan

Upin lebih banyak bercakap berbanding Ipin dalam siri. Sebagai abang, Upin banyak menunjukkan sifat keketuaan kepada Ipin, dan lebih banyak mencari akal dan merancang untuk adiknya berbanding yang sebaliknya. Apabila tidak bernakal, Upin turut membetulkan kesilapan Ipin. Upin jarang sekali berjauhan dengan Ipin, menunjukkan bahawa mereka saling memerlukan.

Galeri

Rencana utama: Upin/Galeri